LOUIS ARMSTRONG and His All Stars "Satchmo live in Berlin Friedrichstadtpalast"
The Legendary Berlin Concert Part I and II  CD jp 1062 and CD jp 1063

Louis Armstrong 1965:
"Jazz is played from the heart you can even live by it".







In der breiten Öffentlichkeit weniger bekannt, ist Louis Armstrongs einzige Ostblock-Tour, die den berühmten Trompeter & Sänger im Mai ‘65 auch in einige Städte der ehemaligen DDR führte. Gut vier Jahre nach dem Mauerbau war dies schon eine kleine Sensation. Damals, sechs Jahre vor seinem Tod, war Mr. „Satchmo” auf dem Höhepunkt seiner Karriere und seines kreativen Schaffens. Und so gehören die im Friedrichstadtpalast mitgeschnittenen Songs mit ihrer instrumentalen Intensität und der relaxten & unkomplizierten Swing-Atmosphäre zu Mr. Armstrong’s besten Aufnahmen. „The King Of Jazz” gab sein Bestes für das Berliner Publikum und be-geisterte die Zuhörer mit Vocaleinlagen à la „Mack the Knife” oder „Hello Dolly”, aber auch mit verschachtelten Jazzpassagen Marke „Struttin’ With Some Barbecue” und „Without A Song”.
   
Mit dem treuen Husaren
Jetzt auf CD: Louis Armstrongs Konzert 1965 im Friedrichstadtpalast

Es waren besonnte Tage im sozialistischen Kulturleben: Zum Frühlingsanfang des Jahres 1965 gelang es der Staatlichen Künstleragentur, den wohl populärsten Jazzmusiker der Welt zu einer DDR-Tournee zu verpflichten. Selbstverständlich waren sämtliche Konzerte ausverkauft, die Louis Armstrong mit seinen All Stars gab. Gleich sechs Mal trat er im (alten) Berliner Friedrichstadtpalast auf; außerdem spielte er in der Leipziger Messehalle und in den größten Sälen Magdeburgs, Erfurts und Schwerins.
Über die musikalische Attraktion hinaus, war diese Konzertreise im vierten Jahr nach dem Bau der Berliner Mauer auch eine kulturpolitische Sensation. Armstrong war sich dessen bewusst; so setzte er alles daran, die ostdeutschen Jazzhörer nicht zu enttäuschen. Seine Band war blendend besetzt (Billy Kyle, Tyree Glenn, Eddie Shu, Arvell Shaw und Danny Barcelona), er selbst erwies sich als sympathischer Moderator. Als spezielle Reverenz vor dem Publikum hatte er zudem Adaptionen zweier deutscher Titel in sein Programm aufgenommen: „Mackie Messer” von Brecht und Weill sowie „The Faithful Husar”, eine gemütlich-humoristische, englichsparachige Version des seinerzeit in Deutschland noch überaus beliebten Volksliedes „Es war einmal ein treuer Husar”.
Erstmals ist jetzt ein Mitschnitt der Friedrichstadtpalast-Konzerte auf einer CD zu hören. Die Jazz-Produzentin Gertraud Jankejová, Chefin des Labels Jazzpoint, hat sich 1999 auf die Suche durch ostdeutsche Archive begeben; fündig geworden ist sie unter anderem in Filmlagern des ehemaligen Deutschen Fernsehfunks. Das DDR-Fernsehen hatte Armstrongs Berliner Auftritte aufgezeichnet und die Tonqualität dieser Aufnahmen erwies sich als überraschend differenzierter Steroklang.

Auf den neun Stücken, die Jankejová für das Album ausgewählt hat, glänzt Armstrong nicht nur als Trompeter, Sänger und
Arrangeur in reifer Höchstform, sondern auch als klug-freundlicher Bandleader, der seinen Musikern reichlich Gelegenheiten
einräumt zu zeigen, was sie können. So nimmt „Louis Armstrong Live in Berlin” nicht nur als kultur-historisches
Dokument eine Sonderstellung ein, sondern bietet durchweg besten klassischen Jazz jener Ära.



LOUIS ARMSTRONG ZUM 100. GEBURTSTAG    1900 - 2000
EIN AMERIKANER IN OST BERLIN
AM 22. MÄRZ 1965 IM FRIEDRICHSTADTPALAST


Auf die Frage:
Welcher Trompeter hat dich musikalisch beeinflusst und inspiriert haben alle TOP Trompeter/Musiker dieser Welt wie Davis, Gillespie, Terry, Baker, Marsalis, Brecker nur eine Antwort parat:

LOUIS „SATCHMO” ARMSTRONG !

LOUIS ARMSTRONG hat tatsächlich nicht nur die Trompete, sondern auch seine Stimme 100%ig richtig eingesetzt. Das wissen vor allem die Musiker nicht, die ihn noch immer unterschätzen! Nicht umsonst gibt es die so überzeugende Aussage von den oben genannten Musikern.

Das deutsche Label jazzpoint records hat Anfang diesen Jahres eine CD mit noch nicht veröffentlichten Aufnahmen von LOUIS ARMSTRONG vorgestellt. Diese Aufnahmen stammen von 1965 und sind eine echte Sensation. Erstaunlich ist auch die Stereoaufnahme-Qualität, in der die Herren Toningenieure der damaligen DDR dieses musikhistorische Konzert  aufgenommen haben.

Als der Trompeter Oscar Klein diese Aufnahme vor der Veröffentlichung hörte, kam er zu der erstaunlichen Feststellung, daß die Tonmeister von heute solch eine musikalische Art/Stilrichtung nicht mehr so gut und visuell aufnehmen können!
- Richtiger Beatles Sound im Jazz ist selten -
Es ist nicht zu überhören, dass sich zu dieser Zeit der erfahrene und immer gut gelaunte LOUIS ARMSTRONG auf seinem musikalischen Höhepunkt bewegte. Er sagte auch wörtlich seinem deutschen Publikum, dass er sein Bestes geben würde - überzeugen Sie sich selbst !

Es stimmt halt alles: Timing, die Trompete, der immer richtig gespielte Kontrabass mit dem richtigen Drive, das unschlagbar gespielte Posaunen-Solo, die beeindruckende, unter der Haut kribbelnde Stimme von LOUIS ARMSTRONG, der swingende Schlagzeuger, die hervorragend gespielte Klarinette von Eddie Shu .....

Eine Rarität ist die einmal komplett mit allen Soli und einmal die Radio-Version (wir haben 100jähriges Jubiläum von LOUIS ARMSTRONG in diesem Jahr) eingespielte Version des deutschen Klassikers „Es war einmal ein treuer Hursar”.LOUIS ARMSTRONG und seine Musiker haben Spass mit dieser Komposition und zum Schluß tobt und swingt das Publikum im „Friedrichstadtpalast” auf zwei und vier. Wann hat es sowas schon mal gegeben?

 THE STORY BY KARLHEINZ DRECHSEL:

Since the state coffers were quite low on western currency it was an exchange for equivalent goods that finally made the
impossible come true. “Will trade: World famous jazz band for high-quality optical goods from Zeiss Jena.” The deal was
negotiated between the State Artists' Agency of the German Democratic Republic (the sole authorized agency for
performances by foreign artists) and a renowned agency in Switzerland. It was thus that in 1965, the fourth year of the
“Wall”, that a really incredible sensation took place; Louis Armstrong played East Germany!

The concerts -all of them sell-outs of course- which were held in the (old) Friedrichstadtpalast in Berlin (March 20 - 22, 6
concerts) in the Leipzig Exhibition Hall III (March 23 - 24, 4 concerts) and five other concerts ( April 6 - 8) in the largest
halls available in Magdeburg, Erfurt and Schwerin were part of the very first tour by Louis Armstrong's All Stars behind what
was then the “Iron Curtain” (incl. Czechoslovakia, Hungary, Yugoslavia, Romania and Bulgaria). Consequently, the tour not
only received much international attention, it also became a political matter.

Arriving from Prague at noon on March 20, 1965 the Armstrong All Stars were given a grand, both enthusiastic and rousing
reception at Berlin's Schönefeld Airport, a welcome that quite a number of prominent politicians might have wished for. A
highly official welcoming address, a swarm of reporters from East and West representing the printed media, radio and
television were there. Then, penetrating the babble of voices came “When It's Sleep Time Down South” played by Berlin's “Jazz
Optimisten” for their idol Satchmo. He smiled and, just leaving a radio reporter standing, joined the band and sung “his” song
into the sudden silence that seemed filled with magic. It was a moment I'll never forget when the disarmingly warm, simply
human personality of the “Boy from New Orleans” so touchingly revealed himself...

Six years before his death, Louis Armstrong had once again reached a really impressive artistic zenith. And the jazz
audience in East Germany (where until then there had not been one officially issued Armstrong record) celebrated the “King of
Jazz” with an enthusiasm that had never been known before. No concert ended without standing ovations that went on for
several minutes. This is where the truly musical mixed with that which was outside of the realm of music. There -in the
shadow of the “Wall”- one could see not only Louis Armstrong the world famous jazz musician but an ambassador, a symbol of humanitarianism, of people living together in a life of liberty. Armstrong had perhaps never been so conscious of this
as he was during that tour. His deep distress when he saw the inhumane reality of the “Wall” for the first time with his own
eyes at the Brandenburg Gate made a very great impression on me, and his thoughtful words during the drive in the tour bus,
“That's even more terrible than 'Jim Crow'! What cruel hardship and pain for millions of people! I will do my best to give my
very best to make them happy. Yes, that's what I'll do.”

It was a really extraordinary jazzy tour, filled with successes and experiences, but also really exhausting, and Louis
Armstrong's physical condition amazed us again and again. Two concerts a day giving his all, numerous walkabouts, receptions,
invitations to eat, in every city welcomes in the City Hall and signings of the “Golden Book”, in Erfurt emergency dental
treatment and much more. Throughout all these ordeals Satchmo, who was lovingly cared for by his wife Lucille, displayed
admirable stamina. He never seemed tired and really gave his very best in the concerts. He never started a concert before
Lucille had taken her seat in the front row. Mrs. Armstrong since 1942, she was his good fairy.

Never before had I experienced so much hilarity and laughter as I did on that tour bus, not least of all due to Satchmo
himself. On the other hand, there were also some very serious, thoughtful conversations, occasioned by the American civil
rights movement led by Martin Luther King that was moving the world in those days. They not only revealed the musicians’
burning interest in the breathtaking events but subliminally a certain augmentation of their self esteem and a growing feeling
of belonging together took place. This became particularly clear during the relatively long bus journey through the
“sticks” from Magdeburg towards the Erfurt freeway. During a brief rest in a poor village pub whose “menu” comprised nothing
but sausage with or without bread the musicians suddenly found themselves surrounded by lively school kids. The news “Louis
Armstrong is sitting in the Konsum” had spread like wildfire, followed by a turbulent autograph hunt using scraps of paper,
beer mats, playing cards, copy books und the like. Louis Armstrong was literally surrounded, but his joy was obvious
and, with careful lettering and the typical Satchmo smile, he let every kid have his “Louis ‘Satchmo’ Armstrong”. It was a
wonderful, heart-warming scene. But suddenly, a loud barking command from the American road manager (a former chauffeur to
Al Capone) to “Cut the crap immediately” and to “Move your asses to the bus” as quickly as possible spoiled the scene!
Dead silence ensued, and then Louis Armstrong, with an aggressive outburst that was not his style anyway and
especially unusual against a white man, said to the road manager, “We’re not in the States here. And even there you
won’t be able to boss us around much longer! Get out: slavery is over once and for all. Listen here, the joy and happiness of
these kids here are a thousand times more important to me than your orders. We won’t leave here before I’ve signed the last
autograph!” And that's what happened.

Two years after that tour I was speechless and overjoyed to receive a handwritten, eight-page letter from Louis Armstrong.
In it he mentioned the deaths of some musicians and friends and wrote in this context: I have got my shoes ready, too. When HE
calls me, I’ll answer, “Yes, Sir!”  (Karlheinz Drechsel)